Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    21. Samaabarona i śmierć Żyda Berszki (2)

    Savieckaje vojsko i pahraniczniki spaczatku ŭsich ludziej z hetych troch viosak vyvieźli za Śvisłacz na zborny punkt u Nieparożnicach. Zahadali im usio z saboju zabrać, szto tolko mahli ŭziać na furmanku. Pośle saviety mieli ich parassyłać dalej u Biełaruś. Raptam pryjszoŭ zahad, szto kali chto…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Kinoman

    8. Kuneć sielanki

    Nocami z pod ramion krzyżów na rozdrogach sypie się gwiazd błękitne próchno chmurki siedzą przed progiem w murawie to kule białego puchu dmuchawiec Księżyc idzie srebrne chusty prać świerszczyki świergocą w stogach czegóż się bać (Józef Czechowicz, „Na wsi”, 1927) Jak mniê diś dumajetsie, dekada… ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Biełaruś 2020: unutranaja akupacyja

Kali pišu hetyja słovy, za tydzień da zakančeńnia biełaruskaha žniŭnia 2020, to nia baču pierakanaŭčych dokazaŭ, što režym Alaksandra Łukašenki „ruchnie” ŭ bližejšyja dni ci bližejšyja tydni.

Dźvie rečy, jak mnie zdajecca, vyrazna śviedčać ab tym, što kiraŭnik Biełarusi, jaki z treskam prajhraŭ sioletnija prezydenckija vybary, zastaniecca jašče na niejki niavyznačany čas pry ŭładzie jak uzurpatar i načalnik milicejska-vajskovaj chunty.

Pa-pieršaje, Łukašenku ŭdałosia nie dapuścić da ahulnaha strajku biełaruskich dziaržaŭnych pradpryjemstvaŭ-hihantaŭ, na jakich trymajecca archaičnaja ekanomika krainy. Kali b jany salidarna zastrajkavali i padtrymali stotysiačnyja mitynhi ŭ Miensku, sychod Łukašenki na śmietnik historyi byŭ by vyrašany. Ale spantannaja biełaruskaja „revalucyja hodnaści”, jakaja mahutna ździviła ŭvieś śviet i, što skryvać, samich biełarusaŭ, dała zboj jakraz tam, dzie patrebnyja strohaja arhanizavanaść i niemałyja materyjalna-finansavyja resursy, kab atrymaŭsia pieramožny strajk.

Pa-druhoje, Maskva, jakaja ŭ pieršyja dni paślavybarčych pratestaŭ u Biełarusi zachoŭvała dystancyju, vyrašyła pryjści na paratunak biełaruskamu ŭzurpataru. Kiraŭnik rasiejskaj dyplamatyi Siarhiej Łaŭroŭ daŭ jasna zrazumieć, jak Kreml bačyć vyrašeńnie biełaruskaj prablemy – praz kanstytucyjnuju reformu i „hramadzki dyjaloh”, jaki budzie aprabavany Łukašenkam. A heta aznačaje, što Łukašenka atrymaŭ ad Maskvy indulhiencyju za hrachi, u jakich jon i nia dumaje raskajvacca, i carte blanche na toje, što jamu rabić dalej. Adnačasova Łaŭroŭ vykazaŭ sumnieńnie ŭ lehitymnaści apazycyjnaj Kaardynacyjnaj rady, jakaja svaim hałoŭnym zadańniem stavić mirnuju pieradaču ŭłady šlacham novych, sumlennych i prazrystych vybaraŭ. Karaciej, Kreml za kanstytucyjnuju reformu i dyjaloh u Biełarusi, ale pra kirunak reformy i ŭdzielnikaŭ dyjalohu maje vyrašać Łukašenka.

I ŭsio ž Biełaruś pad kaniec žniŭnia 2020 – heta zusim inšaja kraina, čym taja, jakoj jana była, skažam, pad kaniec krasavika ci navat traŭnia 2020. Heta kraina, u jakoj bolšaść žycharoŭ razumieje, što paśla kryvavaj razpravy milicyi i OMONu z paślavybarčymi pratestami na vulicach i paśla katavańniaŭ zatrymanych u zaścienkach mienskaha Akreścina i ŭ inšych turmach, uzurpatar ustalavaŭ režym unutranaj akupacyi.

Pieravažnaja bolšaść biełarusaŭ apynułasia ŭ psychalahičnaj sytuacyi narodu, akupavanaha čužyncami. Hetkaje adčuvańnie tolki ŭzmacniłasia, kali na mienskija vulicy vyjšła biełaruskaje vojska, jakoje nibyta maje baranić biełarusaŭ ad źniešniaj ahresii. Akazałasie, što najstrašniejšym prykładam „źniešniaj ahresii” byŭ pieralot z boku Litvy ŭ Biełaruś vaśmi pavietranych balonikaŭ ź bieł-čyrvona-biełaj symbolikaj. Ministerstva abarony Biełarusi zajaviła, što hetyja baloniki z antydziaržaŭnaj symbolikaj byli „spynieny z dapamohaj viertalotaŭ”. Hratesk z pahroźlivym padtekstam: ludzi na mitynhi vychodziać taksama z antydziaržaŭnaj symbolikaj. Ich taksama buduć spyniać z dapamohaj viertalotaŭ?

Jašče bolšym hrateskam byŭ viertalotny pieralot Łukašenki ŭ broniežylecie i z aŭtamatam nad Mienskam, jaki nie pasaromielisia pakazać na ŭsich kanałach łukašenkaŭskija prapahandysty. Źjaviłasia darečnaje narodnaje pytańnie: ci tak pavinien reahavać čałaviek, za jakoha dva tydni raniej prahałasavali nibyta 80 pracentaŭ biełarusaŭ? I druhoje narodnaje pytańnie: ci ŭsio ŭ paradku ź jaho hałavoj?

Skazać, što suprać uzurpatarstva Łukašenki vystupaje ŭsia Biełaruś, nielha. Pavodle majho adčuvańnia, pryblizna čverć biełaruskaha nasielnictva, z roznych pryčynaŭ, padtrymlivaje Łukašenku. U hetaj hrupie – nia tolki dziaržaŭnaja administracyja ŭsich uzroŭniaŭ, nia tolki milicyja sa svaimi sadystami z OMONu, nia tolki aficerskaja kadra armii, ale i dziasiatki tysiač členaŭ vybarčych kamisij, jakija ciaham bolš čym dvuch dziesiacihodździaŭ falšavali vyniki vybaraŭ na karyść Łukašenki. Va ŭsich ich, zrazumieła, jość siemji. Jim usim nia treba nijakaj źmieny. Jany zastajucca na baku zła. Zastajucca ŭ rabstvie, ź jakoha sioleta pačaŭsia vychad astatnich troch čverciaŭ.

Jan Maksimiuk

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • ў красавіку

    980 – у 1044 г. пачаў княжаньне ў Полацку Усяслаў Брачыслававіч, званы Чарадзеем. Яго славутая дзейнасьць была апісана ў паэме „Слова аб паходзе Ігаравым”. 920 – у 1104 г. адбыўся вялікі паход кааліцыі князёў Кіеўскай Русі, арганізаваны Уладзімірам Манамахам на …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (230) – 23.04.1794 г. утварылася Найвышэйшая Літоўская Рада – рэвалюцыяйны ўрад Літвы і Беларусі падчас Касьцюшкоўскага паўстаньня.
  • (138) – 23.04.1886 г. у мястэчку Пасадзец Вілейскага павету нар. Зьмітрок Бядуля (сапр. прозьвішча Самуіл Плаўнік, пам. 3.11.1941 г. у эвакуацыі каля Уральска ў Казахстане), пісьменьнік. Друкаваўся з 1910 г., пачаткова ў „Нашай Ніве”. У лютым 2020 г. адбылася эксгумацыя яго ў Уральску, а 3.11.2020 г. адбылося перапахаваньне на Усходніх могілках у Менску.
  • (120) – 23.04.1904 г. у вёсцы Нізок, Ігуменскага павету, нар. паэт Паўлюк Трус. Маючы 25 год памёр у Менску на тыф, пахаваны на Вайсковых могілках.
  • (80) – 23.04.1944 г. ва Уснаршчыне на Беласточчыне нар. Мікола Давідзюк – мастак, прафесар Акадэміі Мастацтваў у Лодзі, якую закончыў у 1969 г. і з якой звязаны працай з 1971 г., з 1989 г. вядзе ў ёй майстэрню жывапісу. З нагоды юбілею жадаем спадару Міколу творчага натхненьня, новых прац і выставак!

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2024 Czasopis