Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    23. Zabytaja tragedia kala Krynak (2)

    UB-oŭcy z Sakołki, jakija pravia try let viali śledztvo, ustanavili, szto maldunak na rasstralanych „kamunistaŭ” skłali sołtys z Łapiczaŭ Ivan Charuży, sołtys z Trejglaŭ Franak Karpuk i padsołtys z hetaj vioski Edzik Jurczenia. Pad kaniec grudnia 1942 r. mielisa jany sptakacca ŭ czaćvier na bazary…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • „Ja choču byti bliźka ludiam”

    Rozhovôr Jana i Haliny Maksimjukov z poetkoju Zojoj Sačko

    Jan: Čy pomniš, koli v tebe zjavivsie impuls, kob napisati peršy viêrš? I na jakôj movi tobiê napisałosie? Zoja: O, ja dumała, što ty tak i načneš… Ja učyłaś u školi v Parcievi, de była prykładnoju učenicieju. Pan od pôlśkoji movy skazav prynesti viêršyki pud… ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Basowiszcza 2020

Nie odbyło się. Przez cały lipiec gródeckie uroczysko Boryk milczało. W ciszy wyrosła bujnie trawa i sięgnęła kolan. Przyroda jest zaprogramowana na ciągły ruch i zmiany, na powtarzalność, która bywa czasem zaskoczeniem, na trwanie kosztem tego, co odchodzi i umiera. Ludzie ułożyli więc zdanie, że natura nie znosi pustki, że otwierająca się wolna przestrzeń przyciąga od razu jakiegoś najeźdźcę, który podbije nową ziemię i ją zasiedli. Jednak pustego miejsca po Basowiszczu nikt nie zasiedlił, nie podbił nawet. Pozostaje mieć nadzieję, że gdzieś powstaje właśnie plan ofensywy jakiejś nowej siły. Tak jak stało się to w 1990 roku, gdy młodzi z BAS-u, studenci, postanowili zaatakować bezpardonowo święty zdawałoby się przyczółek białoruskiej kultury zaprogramowanej na trwanie w strojach ludowych kupowanych przez Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne.

Dziś nikt nie atakuje. Być może miejsce po Basowiszczu nie jest jeszcze puste, bo zmieniające się pokolenia studentów zmieniały Basowiszcza, nie pozwalając mu gnuśnieć. Dlatego Basowiszcza, choć skończyło trzydzieści lat, zawsze pozostawało młode. Gdyby przed laty jakaś grupa przejęła Basowiszcza w swoje ręce, zabrała je od studentów, czyniąc z samego BAS-u nic nie znaczący szyld, być może dzisiaj (albo już wcześniej) zostałaby zaatakowana i pokonana. A tymczasem dzisiaj nie ma ani komu, ani też przeciwko komu/czemu się buntować.

Basowiszcza samo w sobie nie jest wartością – fetyszem jakimś, któremu należy się cześć i uwielbienie. Jego wartość zawiera się w czymś konkretnym, zmaterializowanym. W całych pokoleniach studentów na przykład, które wplątały się w tę niesamowitą przygodę, z poczuciem wykonywania pracy dla jakichś wyższych celów, wartości. Basowiszcza próbowało być głosem kilku pokoleń, urzeczywistnieniem ich marzeń bycia młodym Białorusinem. Bycia sobą, a zarazem też częścią globalnej kultury, nowego wspaniałego świata.

Basowiszcza było też jak balast – po jego wyrzuceniu od razu zrobiło się lżej. Uff… Dla niezorientowanych wyjaśnię, że balast co prawda ciąży, ale jest niezbędny do tego, żeby bezpiecznie wypływać na głębokie, niespokojne wody albo żeby wznieść się, gdy nasz balon zaczyna obniżać loty i opadać. Balast jest po coś i wyrzucenie balastu też ma jakiś cel. Pozbycie się balastu Basowiszcza zgodnie z prawami fizyki powinno nas albo unieść wysoko, albo rozbujać na niespokojnych wodach i w rezultacie – niestety – wywrócić i zatopić.

Basowiszcza wciąż miało się rozwijać. Oczekiwania od organizatorów (także oczekiwania samych organizatorów) wciąż rosły. Że niby z roku na rok powinno być lepiej, ciekawiej, bardziej zaskakująco. Ciągły progres, tak, aby każdy, kto wszedł do Boryku, wykrzyknął Wow! pełen podziwu. To coś, co zżerało festiwal i, paradoksalnie, jego energię oraz realną wartość. A może Basowiszcza powinno być mniejsze, prostsze i skromniejsze – „gorsze”, ale prawdziwsze. Takie do zrobienia. Bo w ubiegłym roku okazało się, że Basowiszcza stało się imprezą taką „nie do zrobienia”.

Jerzy Sulżyk

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • у верасні

    750 – няўдалая аблога ў 1274 г. Наваградка аб’яднанымі галіцка-валынскімі і татарскімі войскамі. 510 –  8.09.1514 г.  перамога пад Оршай (на рацэ Крапіўна) 30-тысячнай беларуска-літоўскай арміі пад кіраўніцтвам гетмана Канстанціна Астрожскага над утрая большым маскоўскім войскам. У выніку бітвы ўсходняя Беларусь была вызвалена …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (526) – У 1498 г. вялікі князь Аляксандар Ягелончык абдараваў Драгічын на Бузе магдэбурскім правам на самакіраваньне. У хуткім часе Драгічын стаў чацьвёртым па велічыні і значэньні горадам Вялікага Княства Літоўскага пасьля Вільні, Гародні і Бярэсьця.
  • (33) – 19.09.1991 г. Вярхоўны Савет БССР зацьвердзіў назву адроджанай беларускай дзяржавы: Рэспубліка Беларусь. Таксама вырашыў, што яе дзяржаўнымі сымбалямі будуць бел-чырвона-белы сьцяг ды герб Пагоня.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2024 Czasopis