Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    Na dopyt uziaty byŭ miż inszym Ramuald Rajs „Bury”

    Pra toje, dzie buduć padłożany miny, kromie manciora wiedaŭ jaszcze jaho spolnik, jaki byŭ felczaram (sanitariuszam) u szpitali ŭ Staroj Wilejcy. Tolko ŭ listapadzie 1948 r. mancioru ŭdałoso zwiazacca z dochtaram Marozam. Ad peŭnaj kabiety, jakaja pryjechała da Biełagardu z Biełastoka, dawiedaŭso, szto leczyć jon…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Hapčyna vnučka

    Siête stałosie v marciovi.

    Porankami šče trochi moroziło, ale dniom sonečko dobre hrêło, sniêh davno rozstav napreč. Posliêdnich para dion pohoda była vže vesnianaja.Agata šparko išła z dočkoju na prystanok, vony vybralisie do Biłostoku do dochtora. Marjola raz-po-raz pudbihała, starajučysie pospiêti za materoju, a siête ne było takoje proste…. ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Sytuacja niesprzyjająca muzyce cerkiewnej

W naszym regionie od 22 lat prawie w tym samym czasie odbywają się co roku dwa festiwale muzyki cerkiewnej. Już mało kto poza organizatorami pamięta, jak doszło do rozłamu. Choć nić konfliktu pozostała, można odnieść wrażenie, iż takie rozdwojenie nikomu dziś nie przeszkadza.

W 2001 r. Fundacja Muzyka Cerkiewna po cofnięciu jej poparcia przez metropolitę Sawę swój festiwal przeniosła do Białegostoku. W jego nazwie Hajnówka jednak pozostała – jako marka, niezbędna dla utrzymania popularności i renomy zwłaszcza wśród chórów zagranicznych. W hajnowskim soborze Świętej Trójcy środowisko cerkiewne zainicjowało natomiast, będące kontynuacją poprzednich edycji festiwalu, Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej.

Хор „Паліфонія” з Беластоцкай палітэхнікі. Адзіны ўдзельнік сёлетніх Гайнаўскіх дзён царкоўнай музыкі з Польшчы ў такой катэгорыі festiwal.cerkiew.pl
Хор „Паліфонія” з Беластоцкай палітэхнікі. Адзіны ўдзельнік сёлетніх Гайнаўскіх дзён царкоўнай музыкі з Польшчы ў такой катэгорыі
festiwal.cerkiew.pl

W tym roku festiwale powróciły do tradycyjnego terminu majowego, bowiem ze względu na pandemię przedtem trzykrotnie odbyły się – w zawężonym formacie – we wrześniu. Tegoroczne edycje również były wyraźnie skromniejsze niż kiedyś. Przede wszystkim ze względu na mniejszą ilość występujących chórów. Problemem dla organizatorów pozostaje sytuacja międzynarodowa. Ze względu na wojnę w Ukrainie po raz drugi z rzędu zabrakło wykonawców z Rosji i Białorusi. Natomiast ukraińscy chórzyści mają teraz przeszkody natury formalnej, wynikające ze szczególnej sytuacji w ich kraju.

Na żaden z festiwali nie przyjechały też profesjonalne chóry świeckie z Polski. Z dwóch przyczyn. Z trudem odradzają się po okresie pandemii, a dodatkowo w obecnej sytuacji nie chcą wykonywać muzyki cerkiewnej, traktując ją jako rosyjską.

Праф. Рамуальд Твардоўскі як выдатны польскі кампазітар сваім аўтарытэтам падтрымаў нецаркоўны фестываль. Нягледзячы на свой пажылы ўзрост (у чэрвені споўняцца яму 93 гады) ізноў старшынстваваў яго конкурснаму журы  festiwal-hajnowka.pl
Праф. Рамуальд Твардоўскі як выдатны польскі кампазітар сваім аўтарытэтам падтрымаў нецаркоўны фестываль. Нягледзячы на свой пажылы ўзрост (у чэрвені споўняцца яму 93 гады) ізноў старшынстваваў яго конкурснаму журы
festiwal-hajnowka.pl

Podczas hajnowskiego festiwalu niemal wyłącznie wystąpiły chóry z parafii prawosławnych na Białostocczyźnie oraz z Warszawy. Ze zrozumiałych względów mają one zakaz uczestnictwa w imprezie białostockiej. Ta jednak utrzymuje swą rangę i wysoki poziom ze względu na wsparcie środowiska artystycznego. W tym roku koncert inauguracyjny był poświęcony muzyce zmarłego przed trzema laty maestro Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Dużym symbolicznym wydarzeniem, szczególnie dla naszej mniejszości i diaspory, stała się także muzyka cerkiewna w wykonaniu chóru „Concordia”. To Chór Wolnej Białorusi, założony w Warszawie przez uchodźców białoruskich.

Pomimo złożonej sytuacji, do której doszły teraz dodatkowe międzynarodowe komplikacje, oba festiwale niejako się uzupełniają. Pozwalają odczuć na Podlasiu bogatą duchowość prawosławia oraz zaspokoić wyrafinowanych wykonawców i słuchaczy, poszukujących w interpretacji tej muzyki przede wszystkim wrażeń i doznań artystycznych.

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • У красавіку

    – 9(21).04.1835 г. у Віцебску нар. Ялегі Пранціш Вуль (сапр. Элегі Францішак Карафа-Карыбут), беларускі паэт. Удзельнічаў у  студзенскім паўстаньні, за што быў сасланы ў Сібір. Апошнія гады жыцьця правёў у Варшаве, дзе з Вінцэсем Каратынскім і Адамам Плугам стварыў беларускі …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (423) – 19.04.1602 г. пам. Ян Абрамовіч, ваявода менскі і смаленскі. Адукаваны чалавек, праціўнік езуітаў. Выдаўца „Катэхізіса” (1598 г.) з 300 рэлігійнымі песьнямі.
  • (144) – 19.04.1881 г. у в. Такары на Беласточчыне (сучасным памежжы з Рэспублікай Беларусь) нар. Усевалад Ігнатоўскі – выдатны беларускі гісторык, грамадзкі дзеяч. Скончыў у 1911 г. Юр’еўскі Унівэрсытэт у Тарту. У 1912-1914 гг. быў выкладчыкам у Віленскай жаночай гімназіі М. Вінаградавай, у  1914-1919 гг. -- Менскага Настаўніцкага Інстытуту. У час вайны ўключыўся ў нацыянальную ды палітычную дзейнасьць, быў між іншым членам Цэнтральнага Камітэту Беларускай Партыі Сацыялістаў Рэвалюцыянераў. У 20-ыя гады займаў шэраг дзяржаўных пасад у БССР. Меў вялікі ўплыў на праведзеньне працэсу беларусізацыі. З 1926 г. быў старшынёй Інстытуту Беларускай Культуры, а з 1928 г. прэзідэнтам Беларускай Акадэміі Навук. Напісаў больш за 30 навуковых прац, адна з найбольш вядомых гэта „Кароткі нарыс гісторыі Беларусі”. З 1930 г. прасьледаваны савецкімі ворганамі бяспекі. Пасьля аднаго з допытаў, 4.02.1931 г. пакончыў жыцьцё самагубствам. У 1937 г. жонка была асуджана на 8 гадоў лагераў, а двое сыноў расстраляных.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2025 Czasopis