Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    23. Zabytaja tragedia kala Krynak (1)

    U viosaczcy Trejgli niedaloka Krynak za sanacji żyli bahatyja haspadare Jurczeni, jakija mieli 23 ha ziamli. „Bahatyroŭ” u czerwcu 1941 r. enkavudzisty vyvieźli na Sibir (viarnulisa ŭ 1946 r.). Z hetaj pryczyny pośle pajszła ŭ vioscy i vakolicy nizhoda. Syn „kułakoŭ” Edzik za sanacji byŭ…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Kinoman

    11. Jabłyka i pomarančy

    Knižki i filmy podôbny do jabłyk i pomarančuv. Odny i druhi naležat do ovocuv, ale smakujut preč po-raznomu. (Steven King) To było tohdy, jak ja brontavsie hołodny po Krystijaniji, siêtum divovidnum miêsti, kotoroho čołoviêk ne pokine, poka vono ne nakłade na joho svojoji pôznaki… Siêty… ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Skłóceni Tatarzy

Мячэць у Крушынянах Вікіпэдыя
Мячэць у Крушынянах
Вікіпэдыя

Od wielu już lat środowisko polskich Tatarów pogrążone jest w konflikcie. To niewielka społeczność, liczy niecałe pięć tysięcy osób, mieszkających głównie na Podlasiu. Jest jednak mocno poróżniona jeśli chodzi o interpretowanie swojej tożsamości. Linia sporu przebiega między kultywowaną przez nich kulturą i wyznawaną religią muzułmańską. Chodzi także o pieczę sprawowaną nad meczetami w Kruszynianach i Bohonikach. Wokół tych zabytkowych świątyń skupione jest życie nie tylko religijne, ale i kulturalne lokalnej społeczności tatarskiej.

Mieszkający w Białymstoku mufti Tomasz Miśkiewicz, który nauki religijne odbył w krajach muzułmańskich, dąży do reprezentowania całej społeczności tatarskiej w Polsce. Nie chce temu się podporządkować przede wszystkim muzułmańska gmina wyznaniowa w Kruszynianach. Jej przewodniczący Bronisław Talkowski uważa, że mufti buduje swoją pozycję na bazie muzułmanów przybyłych w ostatnich latach do Polski. Nie uznając jego zwierzchnictwa twierdzi, że „pan Miśkiewicz dzisiaj ma gminę kaukaską, turecką i jeszcze jakieś, a tatarskie porozwiązywał”.

We wrześniu do kancelarii premiera wpłynął wniosek o rozpoczęcie prac nad nowelizacją uchwalonej w 2004 r. ustawy o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej. Złożył go jako przewodniczący mufti Tomasz Miśkiewicz. Osobny projekt przesłała grupa środowisk tatarskich, domagając się swego udziału w opracowaniu nowych zapisów ustawy. Przede wszystkim regulaminu wewnętrznego związku wyznaniowego, który porządkowałby kompetencje gmin, najwyższego kolegium oraz zakres spraw, prowadzonych przez muftiego i jego obowiązki.

Sprawą tą między innymi zajmowała się sejmowa komisja do spraw mniejszości na początku listopada na swym ostatnim posiedzeniu w minionym roku.

Bronisław Talkowski, zabierając głos, mówił o groźbie utraty tatarskiej tożsamości swej społeczności. – Niedługo nie będziemy istnieć, a mamy takie pomniki historii, i to polskiej historii – powiedział. – Pomóżcie tak zapisać tę ustawę, żeby nie rządził nami jeden człowiek.

W dyskusji posłowie podkreślali, że problemem jest rozłam w skonfliktowanym środowisku, który może być rozwiązany tylko wewnątrz wspólnoty.

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • ў чэрвені

    530 – 1494 г. – атрыманьне горадам Высокае самакіраваньня паводле магдэбургскага права. 220 – 1.06.1804 г. у Наваспаскім на Смаленшчыне нар. Міхал Глінка, кампазітар, заснавальнік рускай клясычнай музыкі. Найбольш вядомыя яго творы: оперы „Жыцьцё за цара” (1836), „Руслан і Людміла” …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (99) – 25.06.1925 г. быў заснаваны ў польскім Сойме новы пасольскі клюб пад назовам Беларуская Сялянска-Работніцкая Грамада.. Клюб даў пачатак партыі ды аграмаднаму грамадзкаму руху.
  • (32) – 25.06.1992 г. Ваяводзкі суд у Беластоку зарэгістраваў Праграмную Раду тыднёвіка „Ніва” (выдаўца тыднёвіка Беларусаў у Польшчы „Ніва”), у якую ўвайшлі прадстаўнікі Беларускага Аб’яднаньня Студэнтаў, Беларускага Літаратурнага Аб’яднаньня „Белавежа”, Беларускага Дэмакратычнага Аб’яднаньня, Асацыяцыі Беларускіх Журналістаў і Зьвязу Беларускай Моладзі.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2024 Czasopis