Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    Za rasstreł kaniec kancoŭ nikoho nie abwinawacili

    Potym Jurczeniu na UB dapytwali jaszcze czatery razy. Na kaniec pry prysustwi prakuratara. Jurczenia szczacielno raskazwaŭ, jak zaŭdawaŭ Niemcam ludziej, jakich pośle rasstralali. Nadto nie piareczyŭ toża, kali pytali jaho, ci heto praŭda, szto świedczyli ludzi. Na kaniec 15 stycznia 1953 r. pryznaŭso da winy,…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Kinoman

    14. Chto vpravo, chto vliêvo, chto v błudy

    Posłuchavšy v radivi 13 hrudnia 1981 promovu generała Jaruzelśkoho razy dva-try, my z Gienikom R. i Janom G. vyryšyli, što nam u Varšavi nema sensu zmahatisie ni za socijalizm, ni proti socijalizmu, i postanovili evakuovatisie na Biłostôčynu. Zreštoju, šče pered południom toho samoho dnia administracija domów studenta ohołosiła zarządzenie, što studenty povinny pokinuti akademiki i jiêchati dochaty. ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Skłóceni Tatarzy

Мячэць у Крушынянах Вікіпэдыя
Мячэць у Крушынянах
Вікіпэдыя

Od wielu już lat środowisko polskich Tatarów pogrążone jest w konflikcie. To niewielka społeczność, liczy niecałe pięć tysięcy osób, mieszkających głównie na Podlasiu. Jest jednak mocno poróżniona jeśli chodzi o interpretowanie swojej tożsamości. Linia sporu przebiega między kultywowaną przez nich kulturą i wyznawaną religią muzułmańską. Chodzi także o pieczę sprawowaną nad meczetami w Kruszynianach i Bohonikach. Wokół tych zabytkowych świątyń skupione jest życie nie tylko religijne, ale i kulturalne lokalnej społeczności tatarskiej.

Mieszkający w Białymstoku mufti Tomasz Miśkiewicz, który nauki religijne odbył w krajach muzułmańskich, dąży do reprezentowania całej społeczności tatarskiej w Polsce. Nie chce temu się podporządkować przede wszystkim muzułmańska gmina wyznaniowa w Kruszynianach. Jej przewodniczący Bronisław Talkowski uważa, że mufti buduje swoją pozycję na bazie muzułmanów przybyłych w ostatnich latach do Polski. Nie uznając jego zwierzchnictwa twierdzi, że „pan Miśkiewicz dzisiaj ma gminę kaukaską, turecką i jeszcze jakieś, a tatarskie porozwiązywał”.

We wrześniu do kancelarii premiera wpłynął wniosek o rozpoczęcie prac nad nowelizacją uchwalonej w 2004 r. ustawy o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej. Złożył go jako przewodniczący mufti Tomasz Miśkiewicz. Osobny projekt przesłała grupa środowisk tatarskich, domagając się swego udziału w opracowaniu nowych zapisów ustawy. Przede wszystkim regulaminu wewnętrznego związku wyznaniowego, który porządkowałby kompetencje gmin, najwyższego kolegium oraz zakres spraw, prowadzonych przez muftiego i jego obowiązki.

Sprawą tą między innymi zajmowała się sejmowa komisja do spraw mniejszości na początku listopada na swym ostatnim posiedzeniu w minionym roku.

Bronisław Talkowski, zabierając głos, mówił o groźbie utraty tatarskiej tożsamości swej społeczności. – Niedługo nie będziemy istnieć, a mamy takie pomniki historii, i to polskiej historii – powiedział. – Pomóżcie tak zapisać tę ustawę, żeby nie rządził nami jeden człowiek.

W dyskusji posłowie podkreślali, że problemem jest rozłam w skonfliktowanym środowisku, który może być rozwiązany tylko wewnątrz wspólnoty.

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • У сакавіку

    – забойства язычнікамі ў 1250 г. ігумена Лаўрышаўскага манастыра, прападобнага Елісія, кананізаванага як сьвяты Беларусі. – 31.03.1785 г. у Варшаве памёр Антоні Тызэнгаўз (нар. у 1733 г. у Новаельні на Гродзеншчыне), палітычны і грамадзкі дзеяч ВКЛ, асьветнік, з 1765 г. …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (456) – 12.03.1569 г. Падляшскае ваяводзтва, якoе знаходзілася ў межах Вялікага Княства Літоўскага, на моцы каралеўскага ўніверсала было інкарпаравана (уключана) у межы Каралеўства Польскага.
  • (59) – 12.03.1966 г. адкрыцьцё ў Белавежы Беларускага этнаграфічнага музэя, які быў у пачатку семдзесятых гадоў ліквідаваны польскімі дзяржаўнымі ўладамі.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2025 Czasopis