Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    21. Samaabarona i śmierć Żyda Berszki (2)

    Savieckaje vojsko i pahraniczniki spaczatku ŭsich ludziej z hetych troch viosak vyvieźli za Śvisłacz na zborny punkt u Nieparożnicach. Zahadali im usio z saboju zabrać, szto tolko mahli ŭziać na furmanku. Pośle saviety mieli ich parassyłać dalej u Biełaruś. Raptam pryjszoŭ zahad, szto kali chto…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Kinoman

    8. Kuneć sielanki

    Nocami z pod ramion krzyżów na rozdrogach sypie się gwiazd błękitne próchno chmurki siedzą przed progiem w murawie to kule białego puchu dmuchawiec Księżyc idzie srebrne chusty prać świerszczyki świergocą w stogach czegóż się bać (Józef Czechowicz, „Na wsi”, 1927) Jak mniê diś dumajetsie, dekada… ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Ruch napierad zrazumieła kudy

Napiaredadni sustrečy z Alaksandram Łukašenkam nakont losu dalejšaj intehracyi Rasieji ź Biełaruśsiu, Uładzimir Pucin skazaŭ:

„My […] z našymi biełaruskimi partnerami […] ruchajemsia napierad u značnaj stupieni. Ale na što my zmožam vyjści, pakul niezrazumieła”.

Sustreča abodvuch prezydentaŭ u Sankt-Pieciarburhu 20 śniežnia adbyłasia, ale bolšaj jasnaści, u jakim kirunku ruchajecca rasiejska-biełaruskaja intehracyja, hetyja pieramovy nie dadali. Paśla sustrečy zastalisia niaŭzhodnienymi try „darožnyja mapy” pahłyblenaj intehracyi. Hetyja niaŭzhodnienyja spravy datyčyli hazavaj, naftavaj i padatkovaj sferaŭ. To bok tych sferaŭ, ad jakich naŭprost zaležyć ekanamična-finansavaja suverennaść i stabilnaść Biełarusi.

U Miensku tym časam prachodzili pratesty suprać intehracyi krainy z Rasiejaj, jakija źbirali pa pryblizna tysiačy čałaviek. Dvuchmiljonny horad žyŭ u pieradśviatočny čas inšym kłopatam i naohuł nie turbavaŭsia ni losam intehracyji, ni niebiaśpiekaj, jakuju dla niezaležnaści krainy antyłukašenkaŭskaja apazycyja bačyć ŭ intehracyi. Jak byccam bolšaść biełarusaŭ była pierakananaja, što Łukašenka, jaki ŭmieła vykručvaŭsia z intehracyjnych abdymkaŭ „starejšaha brata” ciaham apošnich dvaccaci hadoŭ, hetym razam taksama zmoža vykrucicca i nie abmianiaje dziaržaŭnaha suverenitetu na tańniejšyja enerhanośbity.

Vyhladaje na toje, što pieravažnaja bolšaść biełarusaŭ nie pamylicca i hetym razam. Navat kali rasiejski haz u 2020 hodzie stanie dla Biełarusi daražejšym, to Biełaruśsiu nadalej budzie kiravać Łukašenka ŭ Miensku, a nia Kreml. Łukašenka paśla sustrečy z Pucinam skazaŭ, što Rasieja i Biełaruś „kanceptualna damovilisia” pra pastaŭki nafty i hazu. Što treba razumieć: ceny pastavak jašče da kanca nia ŭzhodnienyja, ale naŭrad ci jany buduć niepadjomnaja dla Miensku.

Čamu Maskva, pry ŭsich svaich ryčahach palityčnaha, medyjalnaha i, pierad usim, ekanamičnaha ŭpłyvu, tak i nia zdoleła schilić Łukašenku da zhavorlivaści, nia kažučy ŭžo pra toje, kab zamianić jako niekim inšym, bolš zhavorlivym?

Na hetaje pytańnie davalisia roznyja adkazy, ale samym blizkim da praŭdy padajecca mnie ćvierdžańnie, što Łukašenka ŭdačna, užo čverć stahodźdźia, vykarystoŭvaje dla svaich intaresaŭ hieapalityčnyja ambicyi Rasieji. Rasieja ŭvieś čas u postsaviecki peryjad imknułasia być centram pryciahnieńnia ŭsioj postsavieckaj prastory (kali nie ličyć troch bałtyjskich krainaŭ). Tamu Łukašenka dla Kramla – prapahandysckaja vitryna dabrotaŭ, jakija daje krainie padtrymka Rasieji i palityčna-ekanamičny sajuz z Rasiejaj.

Maskva ne pakidaje ambicyj reintehravać postsavieckuju prastoru, a Łukašenka ŭ hetaj prastory – madelny prykład dziaržaŭnaha kiraŭnika, jaki z takich ambicyj asabista karystaje. To bok pasył Maskvy ŭ hetym vypadku skiravany nia stolki da hramadztvaŭ postsavieckich krainaŭ, kolki da ich kiraŭnikoŭ – voś pahladzicie, Łukašenka pry našaj padtrymcy ŭzo 25 hadoŭ pry ŭładzie. I ništo nie zaminaje, kab jon pakiravaŭ Biełaruśsiu jašče nastupnych 25. Nie chaciełasia b i vam tak, jak jon? Pahladzicie na Ŭkrainu, jakaja nas nia lubić… Ci šmat tam tołku? Z bolšaha, jak dumaju, heta tłumačyć fenomen Łukašenki datyčna taho, čamu Maskva nia choča jaho mianiać i čamu Kreml musić ciarpieć jahonyja zaŭvahi nakštałt „na chrana nam taki sajuz?” dy adnačasova praciahvać davać Miensku źnižki na naftu i haz.

Kali tak, to što z hetaha vynikaje dla Biełarusi i jaje budučyni, zapytajecie. Jość niejki pazytyŭ?

Kaniešnie, jość. Siońnia užo pałova žycharoŭ Biełarusi nia pomnić, jak žyłosia u Savieckim Sajuzie. Dla ich realnaść – niezaležnaja Biełaruś, jakaj b jana ni była. Praciahnie Łukašenka jašče hadoŭ 25, i pra intehracyju Biełarusi z Rasiejaj pierastanuć havaryć navat u Kramli. I ŭ hetym adzinaja nadzieja. Hučyć cynična, ale bačycie inšy vychad?

Jan Maksimiuk

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • ў красавіку

    980 – у 1044 г. пачаў княжаньне ў Полацку Усяслаў Брачыслававіч, званы Чарадзеем. Яго славутая дзейнасьць была апісана ў паэме „Слова аб паходзе Ігаравым”. 920 – у 1104 г. адбыўся вялікі паход кааліцыі князёў Кіеўскай Русі, арганізаваны Уладзімірам Манамахам на …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (622) – 1402 г. – крыжацкі наезд на Гарадзеншчыну (таксама на частку Беласточчыны), аблога Гарадзенскага замку.
  • (70) – 22.04.1954 г. у Латвіі памёр Сяргей Сахараў (нар. 29.09.1880 г. у Полацку), беларускі фальклярыст і пэдагог, закончыў унівэрсытэт у Тарту (1911), узначальваў Беларускі аддзел Міністэрства асьветы Латвіі (1921-1925), у 1925-1932 гг. дырэктар Дзьвінскай Беларускай Гімназіі.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2024 Czasopis