■30 sierpnia 480-lecie istnienia obchodziła parafia św. ap. Jana Teologa w Mostowlanach w gminie Gródek. Tego dnia upamiętniono także 180-lecie budowy cerkwi oraz 30-lecie posługi kapłańskiej proboszcza o. Sławomira Jakimiuka. Podczas uroczystej liturgii, celebrowanej przez abp. białostockiego i gdańskiego Jakuba i biskupa supraskiego Andrzeja, mostowlańska świątynia została konsekrowana po generalnym remoncie.
■5 września na Uniwersytecie w Białymstoku odbyło się spotkanie z Pawłem Łatuszką, członkiem prezydium Rady Koordynacyjnej ds. przekazania władzy, powołanej z inicjatywy Swiatłany Cichanouskiej, opozycyjnej kandydatki w ostatnich wyborach prezydenckich w Białorusi. Paweł Łatuszka do niedawna był dyrektorem Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku, a wcześniej konsulem Republiki Białoruś w Białymstoku, także białoruskim ambasadorem w Polsce, Francji i przy UNESCO oraz ministrem kultury Białorusi. Wyjechał z kraju w obawie o swoje bezpieczeństwo. Spotkanie na UwB zorganizowali poseł Robert Tyszkiewicz i Marina Leszczewska, współorganizatorka białoruskich protestów, odbywających się w Białymstoku.
■5 września w Narewce odbył się festiwal „Folklor i tożsamość pogranicza”. W miejscowym amfiteatrze wystąpiły głównie białoruskie zespoły śpiewacze i estradowe z Podlasia. Koncerty poprzedził panel historyczny w Galerii im. Tamary Sołoniewicz na temat wpływu pogranicza na kształtowanie się miejscowej gwary. Z prelekcjami wystąpili prof. Adam Czesław Dobroński i prof. Oleg Łatyszonek z Uniwersytetu w Białymstoku. Festiwal zorganizował Gminny Ośrodek Kultury w Narewce.
■13 września w centrum Białegostoku odbyła się manifestacja upamiętniająca stulecie powstania Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku, głównej i najstarszej białoruskiej sceny. Podczas akcji odśpiewano wspólnie jedną z najbardziej znanych białoruskich pieśni ludowych, „Kupalinkę”. Wśród śpiewających był m.in. Paweł Łatuszka. Wydarzenie zorganizowała białoruska diaspora Białegostoku. Tego samego dnia również w Toruniu, Gdyni, Wrocławiu, Krakowie i Opolu odbyły się akcje protestu przeciwko polityce władz w Mińsku.
■W dniach 14-19 września odbył się 39. Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. W tym roku, ze względu na pandemię, imprezę przesunięto z maja na wrzesień, ponadto koncertów można było posłuchać zarówno na żywo, jak i online. Wystąpiło 18 chórów z Polski, Litwy, Białorusi, Ukrainy i Rosji, które rywalizowały w kilku kategoriach. W tym roku jury zdecydowało się nie przyznawać Grand Prix. W kategorii chórów parafialnych miejskich przyznano dwa pierwsze miejsca – nagrodzono Chór Parafii Prawosławnej św. Mikołaja z miejscowości Irpień na Ukrainie oraz Chór Parafii Prawosławnej św. proroka Eliasza z Białegostoku. W kategorii chórów parafialnych wiejskich zwyciężył Chór Młodzieżowy „Omofor” z miejscowości Nowozasimowiczy w Białorusi. Wśród chórów akademickich pierwsze miejsce zdobył Chór Kameralny „Błahowiest” z Rygi na Łotwie. Z kolei w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych zwyciężył białoruski Młodzieżowy Chór Szkoły Podstawowej nr 201 „Fest” z Mińska. W kategorii chóry inne pierwsze miejsce przyznano Chórowi Duchowieństwa Diecezji Warszawsko-Bielskiej. Festiwal, z błogosławieństwa prawosławnego metropolity Sawy, organizują Społeczny Komitet i Stowarzyszenie „Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej”.
■W dniach 17-20 września odbył się 39. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku. Na białostocki festiwal do konkursu udało się zaprosić 10 chórów – z Polski i zagranicy (z Węgier, Łotwy, Grecji i Bułgarii). Główną nagrodę w kategorii chórów zawodowych, która uznawana jest za najbardziej prestiżową, przyznano Kameralnemu Chórowi „Święty Ioan Kukuzeł-Angiełogłasniat” z Sofii w Bułgarii. Główną nagrodę w kategorii chórów amatorskich świeckich przyznano olsztyńskiemu chórowi „Bel Canto”. W kategorii chórów parafialnych zwyciężył greckokatolicki chór cerkwi Uspieńskiej z Warszawy. Koncert galowy MFMC z udziałem laureatów festiwalu i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej poświęcony był zmarłemu w tym roku wybitnemu kompozytorowi Krzysztofowi Pendereckiemu, wieloletniemu patronowi imprezy. Festiwal organizuje Fundacja „Muzyka Cerkiewna”.
■16 września białostocki Sąd Okręgowy utrzymał w mocy wyrok w pełni uniewinniający sześcioro blokujących ubiegłoroczny marsz nacjonalistów w Hajnówce. W sumie, w trzech procesach, obwinionych przez policję o blokowanie IV Hajnowskiego Marszu Żołnierzy Wyklętych, było blisko trzydzieści osób, głównie Obywateli RP. Wszystkim postawiono te same zarzuty z Kodeksu wykroczeń, dotyczące blokowania zgromadzeń. Sąd w uzasadnieniu orzekł, iż „karanie obywateli za działania takie jak podjęli obwinieni mogłoby przynieść negatywne konsekwencje dla debaty publicznej i zainteresowania obywateli sprawami państwowymi”.
■W ramach solidarności z Białorusią na białostockim Ratuszu – siedzibie Muzeum Podlaskiego – obok polskich flag zawisły dwie biało-czerwono-białe flagi z Pogonią. Pojawiły się tu z inicjatywy diaspory białoruskiej, która mieszka w podlaskiej stolicy oraz w ramach akcji zainicjowanej przez polskie Ministerstwo Kultury, Instytut im. Adama Mickiewicz i Narodowe Centrum Kultury.
■20 września wystartował Festiwal Teatralny „Kierunek Wschód”. Na scenie Teatru Dramatycznego w Białymstoku oraz na stronie dramatyczny.pl swoje spektakle pokazały teatry z Grodna i Mińska (Białoruś), Lwowa (Ukraina), Wilna (Litwa), Telawi (Gruzja), Erywania (Armenia) oraz z Białegostoku, Tarnowa, Rzeszowa i Warszawy. Festiwal zakończy się 2 października.
■22 września w prawosławnej katedrze św. Mikołaja w Białymstoku odbyły się uroczystości związane z trzechsetną rocznicą odnalezienia relikwii św. męczennika dzieciątka Gabriela Zabłudowskiego oraz 18. rocznicą ich przeniesienia z Grodna do Białegostoku. Liturgii oraz uroczystemu nabożeństwu całonocnego czuwania przewodniczył metropolita warszawski i całej Polski Sawa w asyście hierarchów i duchowieństwa oraz licznie zgromadzonych wiernych, w tym dzieci i młodzieży, których św. Gabriel jest patronem.
■24 września na dawnym dworcu, a dzisiaj stacji kultury „Hajnówka Centralna” w Hajnówce otwarto nową stałą ekspozycję tkanego rękodzieła. „Historie utkane z nici”. Na wystawie pokazano około stu różnego rodzaju tkanin, od obrzędowych ręczników, przez chodniczki i haftowane obrusy, po kapy, zwane potocznie pereborami. Najstarsze mają ponad sto lat. Ekspozycję przygotowało Stowarzyszenie Kulturalne Pocztówka.
■Wpisanie soboru Świętej Trójcy w Hajnówce do rejestru zabytków nieruchomych zapowiedziała wojewódzka konserwator zabytków Małgorzata Dajnowicz. Na razie chroniona miałaby być bryła świątyni, następnie mają zostać wykonane kolejne wpisy, związane już z wyposażeniem wnętrza. Autorem projektu bryły świątyni jest prof. Aleksander Grygorowicz. Wybudowano ją w latach 1973-1982.