Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    19.Szalony kamandant z Sannikoŭ

    Pośle taho, jak letam 1944 r. Krasnaja Armia prahnała ad nas hitleraŭcaŭ, z zaniatych viosak na front brali maładych mużczyn. Tak mabilizavali miż inszym Kola K. z Sannikoŭ – apuściełaj cipier vioski pad Krynkami, pamiż Kruszynianami i Szaciłami. Jon naradziŭso ŭ 1916 r. Za polskim…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

RSS і Facebook

Był wyznania białowieskiego (cz. 2)

Lech Wilczek w rozmowie z białostocką dokumentalistką Beatą Hyży-Czołpińską   (Fot. Janusz Korbel)
Lech Wilczek w rozmowie z białostocką dokumentalistką Beatą Hyży-Czołpińską
(Fot. Janusz Korbel)

Zbigniew Święch tak przedstawił fotografika w „Przekroju” (nr 1550/1974): „Piękny to widok, kiedy Lech Wilczek idzie główną ulicą Białowieży, a Korasek akurat nadleci. Miejscowi przyzwyczaili się do tej sceny: kruk zniża lot, siada na ramieniu Wilczka i przytula się do jego twarzy. A gdy fotografik wybiera się na obserwacje do Puszczy Białowieskiej, wygląda zupełnie jak św. Franciszek: obok biegnie Żabka, za nią Hepunia, a nad tą trójką wiruje Korasek”

Dziedzinka stanowiła dla Lecha Wilczka wspaniałe miejsce pracy. W powstałych tutaj paru książkach po mistrzowsku oddał piórem i obiektywem aparatu wnikliwe obserwacje zwierząt i samej przyrody. Są to: „Opowieść o kruku” (1996), „Opowieść o borsukach” (2004), a także „Spotkanie z Simoną Kossak” (pierwsze wydanie 2011, drugie wydanie 2012) oraz nieduży folder „Białowieża National Park” (1992).

Bohaterami Wilczkowych opowieści są z reguły zwierzęta, które wychowywał od maleńkości – na przykład locha (samica dzika) Żabka, oślica Hepcia, sarenka Pipinka, kruk Korasek, kuna Cupylek, borsuki Synek i Szczoteczka, pies Troll. Przez Dziedzinkę przewinęły się też liczne sowy, myszołowy, gawron, pawie, kury, młode łosie, rysie, lisy, krowa, a nawet węże. Simona żartowała, że w tej menażerii zabrakło właściwie tylko żubra.

Szczególnie popularnym wśród białowieżan był album poświęcony krukowi Koraskowi – ulubieńcowi Lecha Wilczka. Ptak ten, obdarzony inteligencją, wsławił się jednocześnie jako… notoryczny złodziej. Kradł dosłownie wszystko, co zobaczył i dosiągł. Niszczył, robił na złość. Gościom Dziedzinki wydzierał dziobem uszczelki i gumowe wycieraczki z samochodów. Ekipie filmowej z Anglii ukradł taśmę kolorową i wyniósł na dach stodoły. Z upodobaniem skradał się w pobliże nogawki spodni, podnosił ją dziobem, następnie błyskawicznie uderzał w nogę i odlatywał. Okolicznym drwalom odkręcał śruby od motorowerów, wyjmował fajki od świec. Kradł śniadania robotnikom w lesie i chłopom na polu. Terroryzował zwierzęta. Pomimo to ten skrzydlaty rozbójnik był ulubieńcem wszystkich.

Książki Wilczka były tłumaczone na inne języki. Wydawano je w Związku Radzieckim, Niemczech, Szwecji i Czechosłowacji. Lech z rzadka publikował w różnych periodykach i czasopismach. Wystąpił natomiast w wielu audycjach radiowych, telewizyjnych oraz w filmie dokumentalnym Wacława Florkowskiego „Nie ma litości dla jelenia” (1988), w którym wykorzystane zostały również jego zdjęcia. Był także konsultantem filmu Krystiana Matyska „Dziobem i pazurem” (2001), zrealizowanego prawie w całości w Puszczy Białowieskiej i poświęconego ptakom. W 2015 roku Beata Hyży-Czołpińska zrealizowała o Lechu Wilczku 24-minutowy film dokumentalny „Jedyne takie miejsce” (z cyklu „Czytanie Puszczy”).

W latach siedemdziesiątych Lech Wilczek zasłynął w Białowieży jako wykonawca dużych rozmiarów barwnych diapozytywów, przygotowanych specjalną metodą, która zapewniała im trwałość kolorów, bez względu na upływ czasu. Najwięcej wykonał ich dla Muzeum Przyrodniczo-Leśnego Białowieskiego Parku Narodowego i Technikum Leśnego w Białowieży. Przedstawiały one puszczańskie rośliny, grzyby, zwierzęta oraz leśne krajobrazy. Dla Instytutu Badawczego Leśnictwa zrobił ogromną panoramę dzikiego zakątka Puszczy Białowieskiej. Jego diapozytywy trafiły również do techników leśnych w Zagnańsku i Tucholi, Muzeum Regionalnego w Bytomiu, czy też do Fabryki ELWA w Bielsku Podlaskim.

Marzeniem Lecha Wilczka w latach osiemdziesiątych było wybudowanie w pobliżu skansenu w Białowieży własnego pawilonu, którego wnętrza ozdobiłby swymi panoramami przyrodniczymi, związanymi z Puszczą Białowieską. – To byłaby duża atrakcja dla wycieczek, zwłaszcza w dni słotne i ponure, podczas których turyści nie mają większych szans na spacer po puszczańskich szlakach – mówił. Niestety, jego marzenie nie zostało zrealizowane.

Praca nad kolejnymi albumami była bardzo wyczerpująca. Po jakimś czasie Lech doszedł do wniosku, że intelekt powinien być poparty „ciosem młotka”. Rzucił się więc w robotę fizyczną. Tłumaczył mi później, że w ten sposób chciał uzyskać równowagę psychiczną. Z początku założył na Dziedzince przydomowy ogród, a za stodołą wykopał stawy. Następnie utworzył pasiekę (trzeba podkreślić, że miody z niej zdobywały czołowe miejsca na miejscowych konkursach). W końcu założył w Białowieży gospodarstwo rolne. Wykupił 18 hektarów ziemi, wykarczował z zarośli i hodował na tym pastwisku około 150 owiec. Rocznie sprzedawał po sto kilogramów wełny. Ówczesny naczelnik gminy, Eugeniusz Pawluczuk, z dumą podkreślał w wywiadach prasowych, że Lech Wilczek jest największym gospodarzem w całej Białowieży. Owieczki umożliwiły fotografikowi pracę nad dalszymi albumami, dały także szansę na powrót do malarstwa, aczkolwiek w bardzo ograniczonej skali. Obecnie dzierżawione niegdyś przez artystę grunta pokrywają się krzakami, a samo uroczysko uzyskało nazwę „Wilczkowe Łąki”.

Po śmierci Simony Kossak 15 marca 2007 roku Lech wyprowadził się z Dziedzinki. Na pewien czas przygarnęli go do siebie Irena i Mirosław Chyrowie, mieszkający na terenie Parku Dyrekcyjnego w Białowieży. W 2011 roku Lech wprowadził się do starego drewnianego domu przy ulicy Browskiej w Białowieży, wykupionego jeszcze przez Simonę. Wcześniej dokonał w nim niezbędnego remontu.

Lech, w przeciwieństwie do wielu osób przyjezdnych, lubił białowieżan – postrzegał ich jako ludzi łagodnych i tolerancyjnych. W wywiadzie dla „Głosu Białowieży” (nr 5/1997) powiedział m.in.: „Nie ma tu bandziorów, jakich coraz częściej spotyka się w centralnej Polsce. Jeśli nawet białowieżanin cię zawiedzie, nie dotrzyma słowa, nie obrażaj się – innym razem wynagrodzi to z nawiązką. Pięknym przykładem tolerancji jest białowieski cmentarz. Rzecz gdzie indziej zgoła nie spotykana – obok siebie znajdują tu wieczny odpoczynek ludzie różnych wyznań i narodowości. W wielu domach obchodzi się po dwa razy te same święta. Raz w terminie obrządku katolickiego, potem prawosławnego. To bardzo budujące”.

Białowieżanie też darzyli Lecha Wilczka sympatią. Miał wśród nich wielu znajomych, sam zresztą do nich należałem. Z rzadka wpadał do mnie, do pracy. Snuł wtedy przeważnie opowieści o swoich czworonożnych i skrzydlatych podopiecznych. Wspominał też o swoim starszym bracie Edwardzie, którego hitlerowcy zamordowali na jego oczach. I o szyszce, którą brat przywiózł do domu z jakiejś wycieczki czy obozu harcerskiego w Białowieży. Rozważał, czy właśnie ta szyszka w jakimś sensie nie sprowadziła go do Puszczy? Zdradził mi też, że przygotowuje zbiór białowieskich opowiadań o ludziach, lasach i zwierzętach.

W ostatnim okresie Lech miał problemy ze zdrowiem. Ostatnich kilka miesięcy życia spędził w Domu Pomocy Społecznej „Rokitnik” w Białowieży. Odszedł 28 grudnia 2018 roku, w szpitalu w Hajnówce. Przeżył 88 lat. Pochowany został 5 stycznia 2019 roku na cmentarzu przy ul. Żelaznej w Sulejówku. Organizacją pogrzebu zajęli się opiekujący Lechem w ostatnim okresie jego życia Jarosław Chyra wraz z matką Ireną. Pogrzeb miał charakter świecki, zmarłego przyszło pożegnać sporo jego przyjaciół i znajomych, przeważnie z Warszawy i okolic. Nad urną z prochami wypowiedzianych zostało wiele ciepłych słów.

A w Białowieży poszarzało i posmutniało!

Piotr Bajko

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • у верасні

    1040 – У 983 г. вялікі князь Уладзімір на чале дружын, аснову якіх складалі дрыгавіцкія і крывіцкія воі, рушыў супраць яцьвягаў. Армія перайшла па землях сёньняшняй Беласточчыны і паводле „Повести временных лет” як напісана „Въ лето 6491 иде Володимир на …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (258) – 25 верасьня 1765 г. у Гузаве (зараз Мазавецкае ваяв.) нарадзіўся Міхал Клеофаc Агінскі – дзяржаўны дзеяч, дыпламат, кампазітар (памёр 15.10.1833 г. у Флярэнцыі (Італія), дзе пахаваны ў пантэоне Санта Кручэ).
  • (175) – 25.09.1848 г. у Магілёве нар. Вацлаў Федаровіч, краязнавец, калекцыянер, юрыст, член-карэспандэнт Кракаўскай АУ. З 1884 г. жыў у Віцебску, працаваў намесьнікам старшыні Віцебскай вучонай архіўнай камісыі. Пісаў артыкулы па гісторыі краю ў „Витебские губернские ведомости”. Памёр 11.01.1911 г. у Рызе, пахаваны ў Віцебску на могілках касьцёла сьв. Варвары.
  • (148) – 25 верасьня 1875 г. у в. Асаўцы Кобрыньскага павету нарадзіўся Сяргей Паўловіч, настаўнік, нацыянальны дзеяч. У 1925-1928 гг. быў дырэктарам Віленскай Беларускай Гімназіі. Адзін з кіраўнікоў Таварыства Беларускай Школы. За беларускую, патрыятычную дзейнасьць пазбаўлены правоў навучаньня. Актыўна выступаў супраць палянізацыі беларускага насельніцтва. Між іншым быў рэдактарам дзіцячага царкоўна-культурнага часопіса „Снапок” (у 1937-1939 гадах), аўтарам школьных падручнікаў ды дапаможнікаў на беларускай мове. Памёр 16.09.1940 г. у Вільні, пахаваны на праваслаўных Свята Ефрасіньнеўскіх могілках.
  • (110) – 25.09.1913 г. у в. Нобель Пінскага павета нар. Сяргей Грахоўскі, беларускі пісьменьнік. У 1936 г. закончыў літаратурны факультэт Мінскага пэдагагічнага Інстытута, працаваў рэдактарам на Беларускім радыё. У 1936 г. рэпрэсаваны, 10 гадоў быў у лагеры. У  1946 – 1949 гг. выкладаў рускую мову і літаратуру ва Урэцкай сярэдняй школе на Случчыне. Пасьля паўторна арыштаваны і сасланы на вечнае пасяленьне ў Новасібірскую вобласьць. Пасьля рэабілітацыі ў 1955 г. вярнуўся ў Беларусь, працаваў на радыё, у часопісах „Бярозка”, „Вясёлка”. Першы верш надрукаваў у 1926 г. У 1973 і 1983 гг. выдаваліся яго „Выбраныя творы” ў 2 тамах. Памёр 11.12.2002 г. у Менску, пахаваны на Усходніх могілках.
  • (109) – 25.09.1914 г. у Зэльве Гродзенскага пав. нар. Аўген Смаршчок, праваслаўны сьвятар, старшыня Саюза Беларусаў у Бэльгіі. Рукапаложаны ў сан сьвятара Беларускай аўтакефальнай праваслаўнай царквы (БАПЦ) у 1950 г., быў адным з ініцыятараў і арганізатараў БАПЦ у Бэльгіі. Памёр 25.09.1984 г. у Грэверы каля Лювэну ў Бэльгіі.
  • (102) – 25-28.09.1921 г. у Празе адбылася Першая Усебеларуская Канфэрэнцыя – сход прадстаўнікоў беларускіх арганізацыяў з Заходняй Беларусі, Латвіі, Летувы, Нямеччыны, Чэха-Славакіі. Прысутныя падтрымалі прынцып поўнай незалежнасьці ды непадзельнасьці Беларусі. Між іншым удзельнікі сходу сьцьвердзілі, што лічаць ворагамі беларускага народу кожнага хто прызнае Рыжскі мірны трактат, які падзяліў беларускія землі між Расею і Польшчу. Прысутная на канфэрэнцыя была беларуская дзеячка родам з падбеластоцкіх Агароднічак Вера Маслоўская (Матэйчук).
  • (85) – 25.09.1938 г. у Краснасельскім каля Ваўкавыска нар. Вячаслаў Целеш, мастак і беларускі дзеяч у Латвіі. Жыве ў Рызе. Віншуем!
  • (58) – 25.09.1965 г. у Гільдэсгайм у Нямеччыне памёр Міхась Маскалік (нар. 18.03.1903 г. у Гарадзеі), каталіцкі сьвятар усходняга абраду, беларускі хадэцкі дзеяч.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Copyright © 2023 Czasopis