Pa prostu / Па-просту

  • Płacz zwanoŭ

    21. Samaabarona i śmierć Żyda Berszki (2)

    Savieckaje vojsko i pahraniczniki spaczatku ŭsich ludziej z hetych troch viosak vyvieźli za Śvisłacz na zborny punkt u Nieparożnicach. Zahadali im usio z saboju zabrać, szto tolko mahli ŭziać na furmanku. Pośle saviety mieli ich parassyłać dalej u Biełaruś. Raptam pryjszoŭ zahad, szto kali chto…ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Po pudlaśki / По-пудляські

  • Kinoman

    9. Miastu H. na do widzenia

    Jeszcze mi tylko spacer pozostał Wąską aleją przez zielony park Wiatr w drzewach szemrze ledwie przebudzony Tak jak wczoraj, przedwczoraj, od lat Tak dziwna ta chwila brakuje słów… (Budka Suflera, „Memu miastu na do widzenia”, 1974) Nedaleko od mojoho liceja byv neveliki park, utisnuty… ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

RSS і Facebook

Był wyznania białowieskiego (cz. 2)

Lech Wilczek w rozmowie z białostocką dokumentalistką Beatą Hyży-Czołpińską   (Fot. Janusz Korbel)
Lech Wilczek w rozmowie z białostocką dokumentalistką Beatą Hyży-Czołpińską
(Fot. Janusz Korbel)

Zbigniew Święch tak przedstawił fotografika w „Przekroju” (nr 1550/1974): „Piękny to widok, kiedy Lech Wilczek idzie główną ulicą Białowieży, a Korasek akurat nadleci. Miejscowi przyzwyczaili się do tej sceny: kruk zniża lot, siada na ramieniu Wilczka i przytula się do jego twarzy. A gdy fotografik wybiera się na obserwacje do Puszczy Białowieskiej, wygląda zupełnie jak św. Franciszek: obok biegnie Żabka, za nią Hepunia, a nad tą trójką wiruje Korasek”

Dziedzinka stanowiła dla Lecha Wilczka wspaniałe miejsce pracy. W powstałych tutaj paru książkach po mistrzowsku oddał piórem i obiektywem aparatu wnikliwe obserwacje zwierząt i samej przyrody. Są to: „Opowieść o kruku” (1996), „Opowieść o borsukach” (2004), a także „Spotkanie z Simoną Kossak” (pierwsze wydanie 2011, drugie wydanie 2012) oraz nieduży folder „Białowieża National Park” (1992).

Bohaterami Wilczkowych opowieści są z reguły zwierzęta, które wychowywał od maleńkości – na przykład locha (samica dzika) Żabka, oślica Hepcia, sarenka Pipinka, kruk Korasek, kuna Cupylek, borsuki Synek i Szczoteczka, pies Troll. Przez Dziedzinkę przewinęły się też liczne sowy, myszołowy, gawron, pawie, kury, młode łosie, rysie, lisy, krowa, a nawet węże. Simona żartowała, że w tej menażerii zabrakło właściwie tylko żubra.

Szczególnie popularnym wśród białowieżan był album poświęcony krukowi Koraskowi – ulubieńcowi Lecha Wilczka. Ptak ten, obdarzony inteligencją, wsławił się jednocześnie jako… notoryczny złodziej. Kradł dosłownie wszystko, co zobaczył i dosiągł. Niszczył, robił na złość. Gościom Dziedzinki wydzierał dziobem uszczelki i gumowe wycieraczki z samochodów. Ekipie filmowej z Anglii ukradł taśmę kolorową i wyniósł na dach stodoły. Z upodobaniem skradał się w pobliże nogawki spodni, podnosił ją dziobem, następnie błyskawicznie uderzał w nogę i odlatywał. Okolicznym drwalom odkręcał śruby od motorowerów, wyjmował fajki od świec. Kradł śniadania robotnikom w lesie i chłopom na polu. Terroryzował zwierzęta. Pomimo to ten skrzydlaty rozbójnik był ulubieńcem wszystkich.

Książki Wilczka były tłumaczone na inne języki. Wydawano je w Związku Radzieckim, Niemczech, Szwecji i Czechosłowacji. Lech z rzadka publikował w różnych periodykach i czasopismach. Wystąpił natomiast w wielu audycjach radiowych, telewizyjnych oraz w filmie dokumentalnym Wacława Florkowskiego „Nie ma litości dla jelenia” (1988), w którym wykorzystane zostały również jego zdjęcia. Był także konsultantem filmu Krystiana Matyska „Dziobem i pazurem” (2001), zrealizowanego prawie w całości w Puszczy Białowieskiej i poświęconego ptakom. W 2015 roku Beata Hyży-Czołpińska zrealizowała o Lechu Wilczku 24-minutowy film dokumentalny „Jedyne takie miejsce” (z cyklu „Czytanie Puszczy”).

W latach siedemdziesiątych Lech Wilczek zasłynął w Białowieży jako wykonawca dużych rozmiarów barwnych diapozytywów, przygotowanych specjalną metodą, która zapewniała im trwałość kolorów, bez względu na upływ czasu. Najwięcej wykonał ich dla Muzeum Przyrodniczo-Leśnego Białowieskiego Parku Narodowego i Technikum Leśnego w Białowieży. Przedstawiały one puszczańskie rośliny, grzyby, zwierzęta oraz leśne krajobrazy. Dla Instytutu Badawczego Leśnictwa zrobił ogromną panoramę dzikiego zakątka Puszczy Białowieskiej. Jego diapozytywy trafiły również do techników leśnych w Zagnańsku i Tucholi, Muzeum Regionalnego w Bytomiu, czy też do Fabryki ELWA w Bielsku Podlaskim.

Marzeniem Lecha Wilczka w latach osiemdziesiątych było wybudowanie w pobliżu skansenu w Białowieży własnego pawilonu, którego wnętrza ozdobiłby swymi panoramami przyrodniczymi, związanymi z Puszczą Białowieską. – To byłaby duża atrakcja dla wycieczek, zwłaszcza w dni słotne i ponure, podczas których turyści nie mają większych szans na spacer po puszczańskich szlakach – mówił. Niestety, jego marzenie nie zostało zrealizowane.

Praca nad kolejnymi albumami była bardzo wyczerpująca. Po jakimś czasie Lech doszedł do wniosku, że intelekt powinien być poparty „ciosem młotka”. Rzucił się więc w robotę fizyczną. Tłumaczył mi później, że w ten sposób chciał uzyskać równowagę psychiczną. Z początku założył na Dziedzince przydomowy ogród, a za stodołą wykopał stawy. Następnie utworzył pasiekę (trzeba podkreślić, że miody z niej zdobywały czołowe miejsca na miejscowych konkursach). W końcu założył w Białowieży gospodarstwo rolne. Wykupił 18 hektarów ziemi, wykarczował z zarośli i hodował na tym pastwisku około 150 owiec. Rocznie sprzedawał po sto kilogramów wełny. Ówczesny naczelnik gminy, Eugeniusz Pawluczuk, z dumą podkreślał w wywiadach prasowych, że Lech Wilczek jest największym gospodarzem w całej Białowieży. Owieczki umożliwiły fotografikowi pracę nad dalszymi albumami, dały także szansę na powrót do malarstwa, aczkolwiek w bardzo ograniczonej skali. Obecnie dzierżawione niegdyś przez artystę grunta pokrywają się krzakami, a samo uroczysko uzyskało nazwę „Wilczkowe Łąki”.

Po śmierci Simony Kossak 15 marca 2007 roku Lech wyprowadził się z Dziedzinki. Na pewien czas przygarnęli go do siebie Irena i Mirosław Chyrowie, mieszkający na terenie Parku Dyrekcyjnego w Białowieży. W 2011 roku Lech wprowadził się do starego drewnianego domu przy ulicy Browskiej w Białowieży, wykupionego jeszcze przez Simonę. Wcześniej dokonał w nim niezbędnego remontu.

Lech, w przeciwieństwie do wielu osób przyjezdnych, lubił białowieżan – postrzegał ich jako ludzi łagodnych i tolerancyjnych. W wywiadzie dla „Głosu Białowieży” (nr 5/1997) powiedział m.in.: „Nie ma tu bandziorów, jakich coraz częściej spotyka się w centralnej Polsce. Jeśli nawet białowieżanin cię zawiedzie, nie dotrzyma słowa, nie obrażaj się – innym razem wynagrodzi to z nawiązką. Pięknym przykładem tolerancji jest białowieski cmentarz. Rzecz gdzie indziej zgoła nie spotykana – obok siebie znajdują tu wieczny odpoczynek ludzie różnych wyznań i narodowości. W wielu domach obchodzi się po dwa razy te same święta. Raz w terminie obrządku katolickiego, potem prawosławnego. To bardzo budujące”.

Białowieżanie też darzyli Lecha Wilczka sympatią. Miał wśród nich wielu znajomych, sam zresztą do nich należałem. Z rzadka wpadał do mnie, do pracy. Snuł wtedy przeważnie opowieści o swoich czworonożnych i skrzydlatych podopiecznych. Wspominał też o swoim starszym bracie Edwardzie, którego hitlerowcy zamordowali na jego oczach. I o szyszce, którą brat przywiózł do domu z jakiejś wycieczki czy obozu harcerskiego w Białowieży. Rozważał, czy właśnie ta szyszka w jakimś sensie nie sprowadziła go do Puszczy? Zdradził mi też, że przygotowuje zbiór białowieskich opowiadań o ludziach, lasach i zwierzętach.

W ostatnim okresie Lech miał problemy ze zdrowiem. Ostatnich kilka miesięcy życia spędził w Domu Pomocy Społecznej „Rokitnik” w Białowieży. Odszedł 28 grudnia 2018 roku, w szpitalu w Hajnówce. Przeżył 88 lat. Pochowany został 5 stycznia 2019 roku na cmentarzu przy ul. Żelaznej w Sulejówku. Organizacją pogrzebu zajęli się opiekujący Lechem w ostatnim okresie jego życia Jarosław Chyra wraz z matką Ireną. Pogrzeb miał charakter świecki, zmarłego przyszło pożegnać sporo jego przyjaciół i znajomych, przeważnie z Warszawy i okolic. Nad urną z prochami wypowiedzianych zostało wiele ciepłych słów.

A w Białowieży poszarzało i posmutniało!

Piotr Bajko

Пакінуць адказ

Ваш адрас электроннай пошты не будзе апублікаваны.

Календарыюм

Гадоў таму

  • ў траўні

    770 – у 1254 г. быў падпісаны мірны дагавор паміж вялікім князем Міндоўгам і галіцка-валынскім князем Данілам Раманавічам. 740 – разгром у 1284 г. войскамі літоўскага князя Рынгальда мангола-татарскіх войск каля вёскі Магільна. 530 – у 1494 г. у Гародні …ЧЫТАЦЬ ДАЛЕЙ / CZYTAJ DALEJ

Календарыюм / Kalendarium

Сёньня

  • (263) – 6.05.1761 г. у в. Ясенцы, Лідзкага павету нар. Станіслаў Юндзіл, адзін зь першых дасьледчыкаў флёры й фаўны ў Беларусі.
  • (222) – 6.05.1802 г. у Дварцы каля Кобрына нар. Станіслаў Горскі (пам. 3.05.1864 г.), прыродазнавец, мэдык, пэдагог. Выкладаў ва ўнівэрсытэце, а потым у мэдыка-хірургічнай акадэміі ў Вільні. Як адзін з першых апісаў расьліннасьць Белавежскай пушчы.
  • (180) – у 1844 г. пасьля 108 гадоў дзейнасьці былы зачынена ў Слуцку мануфактура вядомых шаўковых паясоў.
  • (120) – 6.05.1904 г. у Нізку каля Узды нар. Паўлюк Трус, паэт. Закончыў Беларускі Пэдагагічны Тэхнікум у Менску (1927), вучыўся ў Беларускім Дзяржаўным Унівэрсытэце. У 1925 г. выйшаў зборнік яго вершаў „Вершы”. Памёр 30.08.1929 г. у Менску, пахаваны на Вайсковых могілках.
  • (119) – 6.05.1905 г. у Слуцку нар. Юрка Гаўрук, перакладчык м.інш. драмаў У. Шэкспіра на беларускую мову: „Сон у летнюю ноч” (1925), „Гамлет” (1935), „Атэла” (1954), „Канец – справе вянец” (1964), „Кароль Лір” (1974), „Антоній і Клеапатра”, якія ставіліся ў беларускіх тэатрах. Закончыўшы Вышэйшы літаратурна-мастацкі інстытут у Маскве ў 1925 г., выкладаў замежную літаратуру ў Горацкай Сельскагаспадарчай Акадэміі і ў Магілёўскім
  • (98) – 6.05.1926 г. памёр у Вільні Казімір Сваяк (кс. Кастанты Стэповіч), сьвятар, грамадзка-нацыянальны дзеяч, паэт (нар. 19.02.1890 г. у в. Барані Сьвянцянскага павету). Пахаваны ў Вільні на Росах.
  • (90) – 6.05.1934 г. пам. у Празе Мікалай Вяршынін (Верамей). Нарадзіўся ў 1878 г. у Налібоках, Наваградзкага павету. З 1918 г. быў консулям БНР у Чэхаславаччыне. Актыўна ўдзельнічаў у жыцьці беларускай эміграцыі. Пахаваны на Альшанскіх могілках у Празе.

Новы нумар / Novy numer

Папярэднія нумары

Усе правы абаронены; 2024 Czasopis