-
22 marca w Wilnie odbyła się Konferencja Kalinowskiego na temat strategii wolnej Białorusi. Wzięli w niej m.in. udział parlamentarzyści z Litwy, Łotwy, Estonii, Niemiec, Islandii, Estonii, USA, Włoch, Parlamentu Europejskiego, dyplomaci z krajów europejskich, w tym także przedstawiciele Polski i Ukrainy. Organizatorami konferencji byli komisja do spraw zagranicznych litewskiego Sejmu oraz biuro Swiatłany Cichanoŭskiej. Tego samego dnia odsłonięto pomnik powstańców styczniowych. Uroczystość odbyła się w 160. rocznicę egzekucji Konstantego Kalinowskiego, jednego z przywódców powstańców na Litwie.
- 29 lutego szwedzki Urząd ds. Wsparcia Gmin Wyznaniowych poinformował, że Rosyjska Cerkiew Prawosławna w Szwecji nie otrzyma w 2024 r. dotacji organizacyjnej. Zdaniem władz, wspólnota religijna patriarchatu Moskiewskiego nie spełnia tzw. kryterium demokracji, zawartego w ustawie o wsparciu związków wyznaniowych. Decyzja ta opiera się na opinii Säpo (Policji Bezpieczeństwa, odpowiedzialnej za kontrwywiad cywilny). Wynika z niej m.in., że przedstawiciele tej wspólnoty w Szwecji mieli kontakt z osobami pracującymi dla rosyjskich służb i wywiadu i kilkukrotnie otrzymywali „znaczne fundusze” od państwa rosyjskiego, a ponadto podżegająco, wspierając inwazję Rosji na Ukrainę. W analizie Säpo znalazły się również stwierdzenia, iż Cerkiew w Szwecji jest wykorzystywana przez państwo rosyjskie jako platforma do „gromadzenia informacji wywiadowczych i innych działań zagrażających bezpieczeństwu”.
- 1 marca Litwa zamknęła dwa kolejne przejścia graniczne z Białorusią: Lavoriškės (Ławaryszki) – Katłoŭka i Raigardas (Rajgród) – Przewałka. Granicę białorusko-litewską będzie można przekroczyć tylko przez dwa pozostałe przejścia graniczne: Miadininkai (Miedniki Królewskie) – Kamienny Łuh i Šalčininkai (Soleczniki) – Bieniakonie. Jednak nawet w tych punktach zostaną wprowadzone bardziej rygorystyczne środki kontroli, w tym zakaz przekraczania granicy przez pieszych i rowerzystów.
- 6 marca w Karelii (autonomicznej republice Federacji Rosyjskiej – na północy kraju) został zastrzelony przez Federalną Służbę Bezpieczeństwa 49-letni Białorusin Mikałaj Alaksiejeŭ. Rosyjskie władze poinformowały, iż przygotowywał on zamach terrorystyczny oraz że utrzymywał kontakt z broniącym Ukrainy białoruskim Pułkiem Kalinowskiego. Nikt inny nie potwierdził tych informacji.
- 11 marca Aleksander Łukaszenka swoim dekretem odwołał szereg ambasadorów w państwach europejskich (Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Niemczech) i Kirgistanie nie powołując nikogo w zamian. Mińsk nie podał też żadnych powodów tego kroku.
- 17 marca odbyły się w Rosji wybory prezydenckie. Zgodnie z oczekiwaniami wygrał je dotychczasowy przywódca Rosji Władimir Putin. Według oficjalnych wyników otrzymał poparcie 87 proc. głosujących. Wyników wyborów nie uznały państwa zachodnie, a polskie władze powiedziały wprost, że zostały sfałszowane.
- 20 marca w Parlamencie Europejskim zorganizowano Dzień Białorusi. W ramach jego obchodów Swiatłana Cichanoŭskaja, liderka białoruskiej opozycji na emigracji, otworzyła wystawę „Ja się nie boję, niech oni się boją” poświęconą Alesiowi Bialackamu, białoruskiemu nobliście i prezesowi Centrum Obrony Praw Człowieka „Wiasna”. W Brukseli wystąpił również słynny Białoruski Wolny Chór. Wydarzenie zorganizowała Europejska Partia Ludowa przy współpracy z Białoruskim Domem w Warszawie.
- 22 marca Komisja Europejska skierowała do Rady Unii Europejskiej oficjalną propozycję podwyższenia ceł na import do UE z Rosji i Białorusi zbóż, nasion oleistych, produktów zbożowych. Taka decyzja ma zapobiec destabilizacji rynku UE w związku z możliwym przyszłym znaczącym przekierowaniem rosyjskich produktów zbożowych na rynek europejski. Ponadto proponowane cła są niezbędne do zwalczania rosyjskiego eksportu nielegalnie przywłaszczonego z terytorium Ukrainy zboża.
- Ukraiński dokument „20 dni w Mariupolu”, pokazujący pierwsze dni wojny w oblężonym mieście, otrzymał statuetkę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii „najlepszy film dokumentalny”. Jest to pierwszy Oscar przyznany ukraińskim twórcom. Film to debiut reżyserski Mstysława Czernowa, korespondenta wojennego z Charkowa, który podczas jego powstawania współpracował z zespołem agencji Associated Press – fotografem Jewhenem Małoletką i producentką Wasilisą Stepanenko.